FAQ – Ofte stilte spørsmål

Generell informasjon om tepper

 

Hvordan vet jeg om teppefargene vises korrekt på dataskjermen min?

Alle produktbildene og videoene våre viser teppets farger på mest mulig nøyaktig måte. På grunn av ulikheter i forskjellige dataskjermer kan imidlertid fargenyansene variere noe fra skjerm til skjerm.

 

Hvor nøyaktig er informasjonen for hvert teppe? 

Vi streber etter å gi kundene våre så mye informasjon som mulig slik at de får en best mulig kjøpsopplevelse.

Hvert eneste teppe på Carpet Avenues nettside er nøye undersøkt av innkjøperne våre. Teppene inspiseres på nytt ved bildetaking, og de gjennomgår en tredje og siste inspeksjon i forbindelse med forsendelsen.

Hvis vi vurderer informasjonen for å være unøyaktig, vil kunden alltid bli varslet før teppene sendes.

 

Er frynsene inkludert i teppemålene?

Målene som oppgis i nettbutikken, inkluderer aldri frynser. Vær imidlertid oppmerksom på at teppene er håndknyttet/-vevd, noe som kan medføre små variasjoner i størrelse og form. Dette gjelder særlig for nomade-/landsbyteppene som er vevd under mer enkle forhold.

 

Hvorfor har de håndlagde teppene enkelte ufullkommenheter?

På grunn av teppenes opprinnelse er det viktig å være klar over at mindre ufullkommenheter kan forekomme i teppene. Disse små variasjonene bør anses som en del av sjarmen, og det er dette unike preget som bidrar til å øke den samlede verdien på teppet. 

Generelt vil det være mer synlige ufullkommenheter på nomadeteppene, ettersom disse er vevd på mer primitive vevstoler i landlige områder, i motsetning til teppene som veves i verksteder. 

 

Hvordan beregnes knutetettheten i et teppe? 

Knutetettheten i et teppe er antall knuter per m2 og kan enkelt beregnes på et håndknyttet teppe. Bare velg et jevnt område på baksiden av teppet og tell antall knuter langs en 1 cm lang linje, både vertikalt og horisontalt. Multipliser tallene med hverandre, og multipliser deretter resultatet med 10 000, dvs. 3 knuter horisontalt x 4 knuter vertikalt = 12 x 10 000 = 120 000 knuter per m2. 

 

Hvorfor loer/røyter teppet mitt? 

Det er ikke uvanlig at et nytt teppe loer, men det er ingen grunn til bekymring, ettersom loingen vanligvis avtar etter et par ukers tid. Loen er rett og slett overflødige fibre som er blitt fanget i teppet i tilskjæringsprosessen. Når teppet brukes, frigjøres disse fibrene og dukker opp på teppets overflate! 

Med litt tålmodighet og regelmessig støvsuging (1–2 ganger i uken) i luggens retning vil loingen gradvis stoppe opp. 

Det er ikke nødvendig å prøve å fremskynde denne naturlige prosessen, da dette bare vil skape ekstra og unødvendig slitasje på teppet.

På persiske tepper vil du merke at loingen stopper opp etter noen runder med støvsugeren, mens det kan ta noe lengre tid med indiske tepper. 

 

Benytter Carpet Avenue seg av barnearbeidere? 

Våre innkjøpere overvåker og inspiserer kontinuerlig verkstedene, landsbyene og lokalene der teppene våre fremstilles og produseres. Målet vårt er å forhindre barnearbeid samt påpeke andre kritiske arbeidsforhold.

Dersom en leverandør bryter disse forpliktelsene, avsluttes samarbeidet med umiddelbar virkning.

 

Betaling og sikkerhet

 

Hvilke betalingsmetoder kan jeg velge mellom? 

Du kan velge å betale via bankoverføring, med betalingskort (VISA eller MasterCard) eller med faktura via Klarna (14 dagers betalingsfrist). Bare velg ønsket betalingsmetode i kassen, og følg instruksjonene trinn for trinn. 

 

Er betalingsmetodene sikre?

Vi legger stor vekt på at alle transaksjoner på nettsiden vår skal håndteres og behandles trygt og sikkert i samsvar med de nyeste teknologiske sikkerhetsstandarder. Alle kortbetalinger håndteres gjennom en sikker kryptert forbindelse for å beskytte mot og forhindre svindel. 

 

Bestillinger

 

Hvordan kjøper jeg et teppe? 

Når du har funnet teppet du ser etter, klikker du bare på den grønne «Legg i handlekurven»-knappen for å legge teppet i handlekurven din.

Hvis du vil kjøpe flere enn ett teppe, følger du de samme trinnene og legger hvert teppe i handlekurven.

Når du er klar, klikker du på knappen «Fortsett til kassen» og følger trinnene. Når du har lagt inn bestillingen din, vil du motta en ordrebekreftelse på e-post sammen med et bestillingsnummer. 

 

Kan jeg endre eller kansellere en bestilling?

Hvis du har lagt inn en bestilling og betalingen er mottatt, blir bestillingen behandlet av lageret vårt. I dette tilfellet kan vi ikke garantere at bestillingen din kan stoppes eller endres.

Hvis du vil gjøre endringer i bestillingen din, må du kontakte vårt kundeserviceteam så snart som mulig, enten via e-post på info@carpetavenue.com eller på telefon +49 (0) 40 593615410.

 

Hvor kan jeg se bestillingen min? 

Når du har lagt inn bestillingen, vil du motta en bekreftelse på e-post sammen med et bestillingnummer. Du kan enten logge inn på din Carpet Avenue-konto eller klikke på lenken i ordrebekreftelsen for å se bestillingsstatusen din.

Hvis du trenger ytterligere hjelp, er du alltid velkommen til å kontakte vårt kundeserviceteam via e-post på info@carpetavenue.com eller telefon +49 (0) 40 593615410.

  

Frakt, levering og retur 

 

Hva koster frakten? 

Vi tilbyr gratis frakt til Norge med UPS (2-6 virkedager) 

 

Hvor lang er leveringstiden? 

Leveringstiden varierer fra land til land, men innenfor EU tar det vanligvis 2–5 virkedager. Utenfor EU tar det vanligvis 2–6 virkedager. 

 

Hvordan pakkes teppene slik at de ikke skades under forsendelsen?

Alle teppene våre pakkes i henhold til reglene hos våre fraktpartnere UPS/DHL. Alle teppene er brettet og pakket i tykk og beskyttende emballasje. Dette gir en kompakt pakke med mindre overflate, noe som sikrer at teppet/teppene leveres i god stand.

 

Kan jeg spore bestillingen min og leveringen på nettet?

Når bestillingen din er blitt håndtert av lageret vårt og teppet/teppene er klare for å sendes, vil du motta en e-post fra oss. Denne e-posten inneholder all nødvendig informasjon slik at du kan spore bestillingen din på nettet.

Våre leveringspartnere henter pakkene mellom kl. 16.00–17.00 på virkedager, og noen timer senere bør du kunne spore pakken din på nettet.

Hvis du ønsker ytterligere informasjon, kan du kontakte leverandøren ved hjelp av informasjonen som står i ordrebekreftelsen du har mottatt på e-post.

 

Sender dere til postbokser?

Vi leverer ikke til postbokser. Pakken må signeres før den kan overleveres til mottakeren.

 

Jeg er ikke fornøyd med teppet jeg bestilte. Kan jeg returnere det? 

Hvis du ikke er fornøyd med teppet du bestilte, har du alltid 30 dagers full returrett. Fristen på 30 dager gjelder fra den dagen bestillingen din ble levert.

Hvis du vil returnere pakken din, er det bare å kontakte kundeserviceteamet vårt for ytterligere assistanse via e-post på info@carpetavenue.com eller på telefon +49 (0) 40 593615410.

Mer informasjon finner du under "Retur".

Hvordan returnerer jeg et teppe?

Hvis du vil returnere et teppe som ikke oppfyller forventningene dine, kan du kontakte vårt kundeserviceteam for ytterligere assistanse via e-post på info@carpetavenue.com eller på telefon +49 (0) 40 593615410.

Vi vil veilede deg trygt gjennom alle trinnene, sende deg en returetikett og gi deg all den informasjonen du trenger.

 

Må jeg betale returfrakten?

Alle returer innenfor EU er gratis når du bruker en returetikett som er utstedt av Carpet Avenue.

For returer fra Norge og Sveits vil en returavgift på 400 NOK trekkes fra det totale beløpet som tilbakebetales til kunden ved bruk av returetikett utstedt av Carpet Avenue. 

For returer fra Japan og Storbritannia vil en returavgift på 500 NOK trekkes fra det totale beløpet som tilbakebetales til kunden ved bruk av returetikett utstedt av Carpet Avenue. 

For returer fra De forente arabiske emirater vil en returavgift på 1500 NOK trekkes fra det totale beløpet som tilbakebetales til kunden ved bruk av returetikett utstedt av Carpet Avenue. 

Teppet skal returneres i samme stand som ved levering. Hvis teppet er skittent, vil det bli belastet en rengjøringskostnad på 400 NOK, som trekkes fra det totale beløpet som tilbakebetales til kunden.

 

Hva gjør jeg hvis teppet jeg bestilte er skadet ved levering?

Hvis du merker at emballasjen eller selve teppet er synlig skadet, har du rett til å avvise pakken. Hvis du oppdager tegn på transportskader etter at du har åpnet pakken, må du samle inn så mye bevis som mulig ved å ta bilder og kontakte transportselskapet for å rapportere skaden så snart som mulig, samt informere vårt kundeserviceteam ved en sende en e-post på info@carpetavenue.com eller ringe oss på +49 (0) 40 593615410.

 

Teppepleie og vedlikehold

 

Hvordan støvsuger jeg teppet mitt?

Støvsuging er et viktig element for å fjerne grus, sand og smuss som ellers ville satt seg fast i teppet.

Det anbefales at du støvsuger teppet minst én gang i uken, men aldri mer enn to ganger. Overdreven støvsuging medfører unødvendig slitasje og fremskynder aldringsprosessen. Når du støvsuger, må du sørge for at sugeeffekten ikke er satt på høyeste nivå, og at munnstykket alltid løftes for hver bevegelse. Aldri skyv det frem og tilbake på teppet, og aldri støvsug frynsene, ettersom dette kan gjøre at teppet går i oppløsning.

Støvsuging må alltid skje i teppeluggens retning. Start med å kjenne på teppet, om det føles glatt når du stryker hånden din langs det. Føles teppet glatt, er dette riktig retning. Hvis det derimot føles grovt og materialet «hever seg» når du stryker hånden over det, betyr det at du beveger hånden din mot luggens retning. 

 

Hvordan kan jeg lagre teppet ved behov?

Hvis du har behov for å lagre teppet ditt, må du huske at det er laget av naturlige fibre og derfor må ha mulighet til å puste.

Oppbevar aldri teppet ditt på et fuktig sted, som i en kjeller eller en garasje. Sørg for at teppet er rullet forsiktig sammen – med teppets luggretning – og at det er sikret med stropper for å hindre at det ruller seg opp.

Ideelt sett bør du pakke det inn i beskyttende sengetøy av bomull eller lin, sammen med møllkuler, og oppbevar det liggende (for eksempel under sengen). Det bør aldri lagres i stående posisjon, da dette kan medføre at teppet mister formen over tid.

Hvis du må lagre teppet over lengre tid, anbefales det at det rulles ut og støvsuges hver tredje måned. Du bør også erstatte møllkulene, da effekten av disse avtar over tid. 

 

Hvordan blir jeg kvitt buler og folder i teppet? 

Buler og folder forsvinner vanligvis av seg selv hvis teppet får ligge flatt i noen dager. Ull har en naturlig tendens til å reise seg og gjenvinne formen, og ved normal daglig bruk bør buler og folder avta gradvis.

Hvis de ikke forsvinner, kan du legge noen tunge bøker eller andre trygge gjenstander på bulene og foldene for å fremskynde prosessen. Hvis du ikke ser noen tegn til forbedring, er et annet tips å mykne teppet med en klut med kaldt vann. Vri ut vannet og legg kluten på problemområdet. Ta deretter et strykejern og stryk kluten forsiktig et par ganger, alltid i luggens retning.

 

Kan jeg vaske teppet selv?

Det anbefales at du aldri vasker et håndknyttet eller håndvevd teppe selv. Hvis det må vaskes, bør du alltid levere det til profesjonell tepperens.

 

Hvordan fjerner jeg flekker?

En god tommelfingerregel når du skal håndtere flekker, er å behandle flekken raskt. Hvis flekken får tid til å tørke, er det alltid en risiko for at den ikke kan fjernes, uansett hva du gjør. For å være på den sikre siden trenger du en mild og kraftig flekkfjerner som passer for håndknyttede tepper.

For ytterligere informasjon om hvordan du håndterer de forskjellige flekkene, henviser vi deg til kategorien vår om teppepleie.

Copyright © 2021 Carpet Avenue GmbH. Alle rettigheter forbeholdt.